Vinmonopolet HQ
Prosjekt: Kontor
Kunde: Vinmonopolet AS
Areal: Ca. 3500 m2
År: 2019
Vinmonopolets nye kjedekontor ligger sentralt til i Oslos Bjørvika-område, der virksomheten disponerer fjerde, femte og deler av sjette etasje i praktbygget Diagonale. Scenarios oppdrag har vært omfattende og har inkludert ansvar for brukerprosess, arealdisponering, konseptutvikling, anbud- og bestillingsprosess for fast og løst inventar, i tillegg til dekor og grafikk.
Alkoholholdig konsept
Vinmonopolets virksomhet som salgskanal for alkoholholdige drikker, er utgangspunktet for utformingen av designkonseptet.
Produktene som er i sortimentet, lages på naturlige råvarer
i et spenn fra ulike kornsorter til epler og druer.
Herfra er det hentet illustrasjoner som er foliert på utvalgte flater og dessuten skapt en palett med nyanser av grønt, oransje og rødt som er brukt på møbler og vegger.
Sammen med mer dempede og nøytrale farger skaper dekor og farger imøtekommende og interessante lokaler der det skal være godt å oppholde seg både som ansatt og besøkende.
Vinmonopolet // AS Scenario MNIL © Photo: Gatis Rozenfelds
Tilrettelagt for en fleksibel arbeidshverdag ved Vinmonopolets nye kjedekontor.
Tilrettelagt for en fleksibel arbeidshverdag ved Vinmonopolets nye kjedekontor.
Aktivitetsbaserte arealer
I de øvrige delene av Vinmonopolets kjedekontor finnes resepsjon med kaffebar og venteareal, presserom, styrerom og kursrom med eget kjøkken. De rundt 3500 m2 inkluderer også flere møterom og andre spesialrom.
Vi har tegnet mange spesialelementer, bl.a. bord til
fokussone som vist under.
Vinmonopolet // AS Scenario MNIL © Photo: Gatis Rozenfelds
Spesialdesign
Uformelle møter og pauser finner sted i Polpunktet, lokalets sosiale sone der det finnes kaffebar, shuffleboard samt
spise- og møteplasser. Denne typen kontorer fremmer medarbeiderfokus, samhandling og deling. Dette er også en kostnadseffektiv utnyttelse av lokalene.
Barbordet får flere funksjoner når man skjuler et
shuffleboard under topplaten.